niedziela, 29 października 2023

Agnieszka Kozak, Robert Bielecki, Marcin Rzeczkowski „Nastolatek potrzebuje wsparcia. Zrozum swoje dziecko i bądź po jego stronie”

Tytuł: „Nastolatek potrzebuje wsparcia. Zrozum swoje dziecko i bądź po jego stronie”
Autor: Agnieszka Kozak, Robert Bielecki, Marcin Rzeczkowski
Wydawnictwo: Sensus


Kiedy twoje dziecko ze słodkiego bobasa zmienia się nagle w burkliwe indywiduum, to wcale nie znaczy, że pojawił się jakiś problem. Po prostu dziecko dorasta i staje się nastolatkiem. Podobnie, jeśli śpi do dwunastej, szybko zmienia zdanie, odrzuca wszystko, co do tej pory wydawało mu się ciekawe. Musimy zrozumieć, że głównym powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że mózg nastolatka po prostu szaleje, a większość połączeń, które wykształciły się w nadmiarze w pierwszych latach życia dziecka jest usuwana właśnie pomiędzy 12. a 17. rokiem życia. To oznacza, że mózg jest w nieustannej przebudowie, jedne połączenia neuronalne znikają, pojawiają się nowe.

To, że nastolatek często zmienia zdanie, charakteryzuje się labilnością emocjonalną, trudnością w podejmowaniu decyzji, wcale nie oznacza, że dziecko robi nam na złość. Tak naprawdę, to część jego dorastania, procesu, którego on sam nie do końca rozumie. A zamiast na niego się złościć, musimy mu pomóc przejść przez ten okres, dbając jednocześnie o relacje. Pomóc może w tym znakomita i tak potrzebna publikacja pt. „Nastolatek potrzebuje wsparcia. Zrozum swoje dziecko i bądź po jego stronie”, autorstwa Agnieszki Kozak, Roberta Bieleckiego i Marcina Rzeczkowskiego. Opublikowana nakładem wydawnictwa Sensus publikacja stanowi wsparcie zarówno dla rodziców nastolatków, jak i dla samych nastolatków, a także dla nauczycieli oraz terapeutów. Wychodząc z założenia, że do porozumienia potrzebne jest zrozumienie, książka może w tym lepszym zrozumieniu procesów i reakcji znacząco pomóc.

Książka składa się z dziewięciu części, nie tylko omawiających przemiany zachodzące w mózgu nastolatka, ale i typowe problemy, jakie mogą się pojawić. Spojrzymy na codzienność również z perspektywy nastolatka, co pozwoli nam zupełnie zmienić zdanie na temat pewnych reakcji na różne sytuacje i wydarzenia. W części pierwszej zajmiemy się lękiem przed odrzuceniem, który ma ogromny wpływ na funkcjonowanie społeczne. Część druga poświęcona została niestabilnemu poczuciu własnej wartości. Nastolatek jest szczególnie wyczulony na opinie innych, nie potrafi bowiem jeszcze samodzielnie poruszać się pomiędzy tym, co jest społecznie akceptowalne, a tym, co podpowiada mu intuicja. Tożsamość nastolatka dopiero się tworzy, szczególnie zatem przejmuje się on tym, co ludzie powiedzą, a jego poczucie własnej wartości uzależnione jest od ocen innych. Tworzenie emocjonalnej więzi z najbliższymi osobami to najważniejsza kwestia dla ludzi i za tę bliskość są w stanie dużo zapłacić i poświęcić. Do rozwoju każdego człowieka są potrzebne emocjonujące więzi, dlatego też w kolejnej części autorzy zajmują się tworzeniem tych więzi i zakochaniem.

Część czwarta poświęcona została atakom złości, tak powszechnym u nastolatków. Tak naprawdę jednak krzyk dziecka to informacja, że dziecko coś boli, coś martwi, że ma jakiś problem. Jak zauważają autorzy: „krzyk to walka o coś ważnego dla niego, a nie walka z nami”. Następna część dotyczy telefonów, gier i świata Internetu, a dokładnie dostrzeżenia granicy pomiędzy korzystaniem z nowoczesnych rozwiązań technologicznych w celu m.in. zapewnienia sobie rozrywki, a uzależnieniem od gier czy internetu. Niezwykle ważna jest część dotycząca samookaleczeń – będzie ona przydatna również dla pedagogów szkolnych. Dzięki niej zrozumiemy, że cięcie się to nie „wygłupy”, nie moda, nie świadczy też o „patologii’. To krzyk rozpaczy, ale też sposób regulacji napięcia, z którym dziecko inaczej nie potrafi sobie poradzić. Znajdziemy tu również opis różnych reakcji dorosłych, w tym podpowiedź w jaki sposób realnie nastolatkowi pomóc. Kolejny rozdział traktuje o depresji – przyczynach, objawach, reakcji rodziców i perspektywie nastolatka. Ostatnie dwie część dotyczą kolejno: braku motywacji do nauki i nieodpowiedzialności nastolatka.

Lektura książki nie tylko otwiera nam oczy na problemy, z jakimi borykają się nastolatkowie, ale również na rolę mózgu w ich reakcjach. Perspektywa neurobiologiczna, uzupełniona jeszcze perspektywą rodzica oraz samego nastolatka pomaga kompleksowo ocenić sytuację i zmodyfikować swoje zachowania, nauczyć się rozpoznawać źródła potencjalnego niepokoju, problemy, a także poznać narzędzia, które pomagają sobie z tym radzić. Tym samym książka jest swego rodzaju ABC obsługi nastolatka i pozycją, która powinna znaleźć się szczególnie w bibliotece każdego rodzica.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz