wtorek, 10 września 2019

Marcin Żmigrodzki "W tym szaleństwie jest metoda"

Tytuł: W tym szaleństwie jest metoda 
Autor: Marcin Żmigrodzki 
Wydawnictwo: Onepress 


Termin zarządzanie projektami, kiedy tyko pojawia się w firmowym słowniku, często budzi przerażenie. Zwykle pociąga on bowiem za sobą zmiany, które kojarzą się pracownikom z dodatkową pracą bądź też zwolnieniami. I choć nikt dokładnie nie wie, co projekt oznacza, rzucenie takiego hasła wystarczy, by na ludzi padł blady strach, zaś atmosfera panująca w firmie się popsuła. Tymczasem projekt, to nic innego jak przedsięwzięcie, nowy pomysł, który może przynieść naszej firmie znaczące osiągnięcia. Aby jednak taki pomysł by prawdziwym projektem, musi być unikalny, musi mieć swój początek i koniec (co nie oznacza, że musi być krótkotrwały, może być rozciągnięty w czasie na kilka lat) oraz powinien być stopniowo doprecyzowany. Mając już taki projekt, koniecznie trzeba właściwie nim zarządzać, czyli podejmować decyzję i działania służące temu projektowi, dostarczać je w zakładanym czasie bez konieczności generowania (dodatkowych) kosztów, likwidować wszelkie przejawy chaosu czy marnotrawienia zasobów. To wszystko jest konieczne, by wspaniały pomysł / projekt nie upad, by z powodzeniem by realizowany i przyniósł przedsiębiorstwu sukces. 


Dobrze się mówi, ale jak zarządzać projektami w praktyce? Wszak wymaga to każdego dnia podejmowania właściwych decyzji. Czy zatem koniecznie trzeba kończyć kosztowne kursy bądź też uczyć się (na równie kosztownych) własnych błędach? Rozwiązaniem tego dylematu może być książka Marcina Żmigrodzkiego, praktyka zarządzania projektami, który prowadzi je w różnych branżach, począwszy od informatycznej po szkoleniową. 

Autor dzieli się swoją wiedzą w nietypowej formie – publikacja Wydawnictwa Onepress pt. „W tym szaleństwie jest metoda” nie jest bowiem poradnikiem ani pozycją naukową, ale „powieścią o zarządzaniu projektami”. Dzięki temu nawet osoby, które do tej pory nie miały wiele do czynienia ani z zarządzaniem i specyficznym słownictwem, ani z wdrażaniem kolejnych projektów, bez problemu mogą zgłębiać dostarczaną wiedzę, na dodatek nie podaną w teoretycznej formie, ale posiłkując się przykładem konkretnej firmy. To również doskonała pozycja dla studentów ekonomicznych kierunków, którzy nie tylko zyskają praktyczną wiedzę, ale – kto wie – być może książka ta zmotywuje ich do zajęcia się tematem zawodowo. 

W książce śledzimy losy firmy z branży informatycznej, Project Inc, zaś głównym jej problemem jest brak umiejętności zastosowania sprawdzonych technik i metod w praktyce oraz brak długofalowej perspektywy. Uczestniczymy w codziennym życiu firmy, a mimo beletrystycznej formy, uczestniczymy w podejmowaniu decyzji ekonomicznych, często podpartych odpowiednimi wykresami czy wyliczeniami. Rzeczy najważniejsze, komentarze autora, znalazły się w żółtych, zwracających uwagę ramkach – dzięki nim bez problemu odnajdziemy właściwe fragmenty. Komentarze te dotyczą podejmowanych przez pracowników firmy decyzji, działań, prezentują dobre (i złe) praktyki i wyjaśniają pewne mechanizmy funkcjonowania organizacji. 

Praktyczny wymiar książki stanowi o jej wielkiej wartości, zarówno dla studentów, jak i pracowników i kadry zarządzającej – bez większych trudności jesteśmy w stanie śledzić funkcjonowanie firmy, a po pewnym czasie, nawet samodzielnie oceniać wpływ podejmowanych działań na firmę i długofalowe ich konsekwencje. Tym samym jest to unikalny, nieszablonowy podręcznik pozwalający uniknąć kosztownych pomyłek i uczyć się na cudzych błędach! 



Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza