czwartek, 11 kwietnia 2024

Tom Jackson "Atlas dinozaurów. Podróż do prehistorycznego świata"

Autor: Tom Jackson
Wydawnictwo: Świetlik

O dinozaurach napisano już wiele książek i nakręcono mnóstwo filmów, od dokumentalnych po horrory, ale te wielkie gady wciąż rozpalają naszą wyobraźnię. Być może dlatego, że należą one już do przeszłości, zaś naukowcom wciąż nie udało się odkryć ostatecznej przyczyny ich wyginięcia. Na ten temat funkcjonuje kilka hipotez, podobnie zresztą, jak tych dotyczących ich natury i zachowania. Większość dostępnych dziś informacji opiera się jednak wyłącznie na wnioskach wysuniętych po badaniach kości tych gadów.

W świat dinozaurów, ich gatunków, zwyczajów, cech charakterystycznych możemy wkroczyć dzięki wyjątkowej książce dla młodych czytelników, pt. „Atlas dinozaurów. Podróż do prehistorycznego świata”. Opublikowana nakładem wydawnictwa Świetlik pozycja, to prawdziwe kompendium wiedzy na temat tych prehistorycznych gadów. Zachwyci ona zarówno miłośników dinozaurów, którzy poszukują wszelkich informacji na ich temat, jak i nauczycieli przyrody, którzy tak atrakcyjną graficznie książkę dla dzieci z łatwością wykorzystają w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć.

W książce opisanych zostało ponad dwadzieścia gatunków dinozaurów, od celofyza poczynając po triceratopsa i tyranozaura. Zanim jednak zapoznamy się z ich charakterystyką dowiemy się, co wyróżniało dinozaury, na jakie podstawowe dwie grupy można je podzielić, a także prześledzimy zmiany kontynentów, z uwzględnieniem wszystkich zmian mających miejsce w erze dinozaurów. Z uwagi na fakt, iż cała nasza dotychczasowa wiedza opiera się na skamieniałościach, dowiemy się, w jaki sposób one powstają. Co więcej, przeczytamy o swego rodzaju kronice, którą te skamieniałości tworzą. Z racji tego, że dinozaury nie wzięły się z próżni, przeczytamy przy okazji, co było przed dinozaurami. Okazuje się, że Ziemię zamieszkiwały inne prehistoryczne zwierzęta, z których większość wymarła wraz z nastaniem ery dinozaurów.

Każdy z opisanych gatunków dinozaura posiada ilustrację, pozwalającą wyobrazić sobie jego wygląd, a także krótką metryczkę z miejscem występowania, okresem życia, znaczeniem nazwy, wymiarami gada, określeniem środowiska życia, wyszczególnieniem pożywienia, po które sięgał, a także zachowań społecznych. Znajdziemy tu też skalę pozwalającą lepiej wyobrazić sobie sylwetkę dinozaura, poprzez porównanie jego wysokości do sylwetki człowieka. Ponadto opisane zostały jego najważniejsze cechy. I tak dowiemy się sporo m.in. o celofyzie, doskonałym biegaczu polującym na małe zwierzęta, plateozaurze, który był jednym z pierwszych wielkich dinozaurów, sinozaurze, z kostnymi grzebieniami na głowie i silnym zgryzem czy kriolofozaurze, podobnym do … Elvisa Presleya. Poznamy ponadto mutaburazaura, roślinożercę o ostrym i podobnym do dziobu pysku czy gigantozaura, będącego największym poznanym dotąd dinozaurem drapieżnym. To tylko niewielka część zawartości atlasu, w którym wspomniane zostały również gady morskie, bowiem żyjące na ladzie dinozaury nie były jedynymi w prehistorii.

Poznamy także teorię na temat wspomnianego masowego wymierania dinozaurów – możemy się tu zastanowić, czy prawdopodobna jest teza o uderzeniu planetoidy czy może o trujących roślinach, a może o wybuchu superwulkanu. Przekonamy się ponadto, że wymarcie dinozaurów dało możliwość rozwoju innych form życia. Integralną częścią książki jest również drzewo genealogiczne dinozaurów oraz słowniczek pomagający lepiej zrozumieć książkę. Choć ta i tak napisana została – mimo tematyki – bardzo prostym językiem, a czytelny układ publikacji i wspaniałe ilustracje sprawiają, że sięga się po nią z przyjemnością, zdobywając niejako mimochodem wiedzę na temat tych olbrzymich gadów. Poczujemy się niczym badacze, wyruszając wraz z książką w niesamowitą i pełną wrażeń podróż do przeszłości!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz