czwartek, 26 sierpnia 2021

Marcin Dąbrowski "Wieczne opóźnienie. Zarządzanie projektami IT"

Tytuł: Wieczne opóźnienie. Zarządzanie projektami IT
Autor: Marcin Dąbrowski
Wydawnictwo: Helion


Rozpoczynając nowy projekt już jesteś świadomy, że założone terminy są nierealne? Z jednej strony czujesz się podekscytowany, ale wiesz, że projekt ten będzie się wiązał z ogromnym stresem, nieprzespanymi nocami i koniecznością pozostawania w firmie po godzinach, ze stratą dla rodziny. Czy jednak zawsze musi tak być? Czy za każdym razem nowe doświadczenie musi być okupione ciężką pracą i zmęczeniem, które nawet nie pozwala cieszyć się z sukcesu? I co ważniejsze, jak sprawić, żeby tak nie było?

Przekonamy się o tym dzięki lekturze książki pt. „Wieczne opóźnienie. Zarządzanie projektami IT”, opublikowanej nakładem Wydawnictwa Helion. Autor, Marcin Dąbrowski, dzięki bogatemu doświadczeniu w prowadzeniu i nadzorowaniu dużych projektów dla największych na świecie grup telekomunikacyjnych, zna nie tylko największych wrogów kierownika projektu, ale też potrafi z nimi skutecznie walczyć. Nie obyło się oczywiście bez porażek, a i o nich książka opowiada, dzięki czemu możemy uczyć się na cudzych błędach i uniknąć pułapek, które z dużą dozą prawdopodobieństwa będą na nas czekały. Co więcej, autor na łamach książki zamieścił nie tylko swoje rady, ale i rady osób, z którymi pracował na przestrzeni lat. Są one w pewnym stopniu uniwersalne, można dopasować je do każdej branży, i to niezależnie od tego, czy funkcjonuje w niej słownictwo związane z projektami i zarządzaniem nimi, czy działalność opiera się po prostu na liście zadań do wykonania. To zatem książka dla wszystkich, nie tylko pracowników IT, nie tylko kierowników projektu czy właścicieli przedsiębiorstw, ale i szeregowych pracowników, którzy są zaangażowani w rozszerzanie swoich kompetencji.

Jak zapowiada autor, lektura książki (szczególnie ta, której towarzyszyć będzie refleksja) pozwoli nabrać dystansu do problemów i zrozumieć, że w projekty zaangażowani są ludzie, a efektywne komunikowanie się, jest niezwykle cenną umiejętnością, dzięki której wszystko staje się łatwiejsze. Książka składa się z dwudziestu trzech rozdziałów, krok po kroku przybliżających zagadnienia związane z zarządzaniem projektami i omijaniem czyhających pułapek, wyprzedzaniem potencjalnych problemów i reagowaniem, zanim jeszcze wystąpią.

Autor tłumaczy, skąd mogą brać się komplikacje – często są one wynikiem błędnie prowadzonej sprzedaży, podpowiada, jak powinien wyglądać początek projektu, podkreślając, że proces sprzedażowy jest istotną, a nawet decydującą fazą projektu. Podpowiada także, w jaki sposób uniknąć szaleństwa już na tym etapie, prowadząc te procesy w sposób uczciwy oraz merytoryczny. Podkreśla, jak ważna jest kultura organizacyjna i dostrzeganie również innych filarów firmy, nie tylko wspomnianej sprzedaży. Pisze też o różnego typu opóźnieniach i ich przyczynach, o konieczności dokładnego definiowania zakresu projektu na etapie sprzedaży, a także o płatnościach – temacie kontrowersyjnym, którego jednak niepotrzebnie unikamy jakby zapominając, że projekty nie są przedsięwzięciami charytatywnymi.

Dąbrowski wspomina również o roli zespołów pracujących lokalnie w siedzibie klienta, o obecności lokalnej jako wręcz modelu biznesowym. Tłumaczy, w jaki sposób należy prowadzić spotkania i zauważa, co jest ich celem zaznaczając, że w kontaktach z klientem wcale nie musimy mieć racji. Podkreśla ponadto, że szczerość powinna być zawsze dominującą postawą. To tylko część z poruszanych w książce zagadnień, które dotyczą poszczególnych etapów projektu i uwzględniają najważniejsze kwestie z nim związane.

Książka w sposób niezwykle merytoryczny, ale i przystępny przybliża zagadnienia związane z zarządzaniem projektami, ucząc nas omijać problemy, które można przewidzieć, a także prowadząc przez iście minowe pole realizacji projektu. Każdy rozdział kończy się podsumowaniem umożliwiającym późniejszy powrót do wybranych, problematycznych kwestii, zaś uniwersalność proponowanych rozwiązań czyni książkę prawdziwie rewolucyjną i mogącą mieć realny wpływ na kondycję firmy (i prowadzonych projektów).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz