wtorek, 25 kwietnia 2023

Jennifer Moore-Mallinos "Nie pękaj! Bądź sobą! Powiedz STOP presji rówieśników”

Tytuł: Nie pękaj! Bądź sobą! Powiedz STOP presji rówieśników
Autor: Jennifer Moore-Mallinos
Wydawnictwo: Jedność



Człowiek jest istotą społeczną, a badania dowodzą, jak bardzo ważne są satysfakcjonujące relacje osobiste. Zresztą badacze społeczni twierdzą nawet, że porozumiewanie się jest sprawą podstawową w życiu człowieka. Gdyby ktoś pozbawił nas porozumiewania się z ludźmi, nie mielibyśmy poczucia własnej tożsamości. Porozumiewanie pomaga nie tylko określić, kim jesteśmy; dzięki niemu powstają także wszelkie relacje. Już dzieci powołują przyjaźń przez rozmowę i to samo można powiedzieć o relacjach dorosłych.

Relacje rówieśnicze zaczynają się kształtować jednak już we wspólnej zabawie, spontanicznie podejmowanych działaniach czy też zaplanowanych pracach grupowych. I choć kluczowymi dla dziecka są właściwe relacje z rodzicami, bliskie, pełne bezwarunkowej miłości i zaufania, to w pewnym momencie to właśnie rówieśnicy wysuwają się na pierwszy plan i to zdanie kolegów i koleżanek liczy się najbardziej. Ta presja rówieśnicza może przybierać różne formy, może być też zarówno pozytywna, jak i negatywna, wspierać albo hamować dane zachowanie czy rozwój. Wspaniale jest, kiedy rówieśnicy wspierają dziecko, kiedy wzrasta ono w otoczeniu przyjaciół kierujących się podobnymi wartościami. Gorzej, kiedy napotka w szkole czy w środowisku pozaszkolnym na agresorów, na negatywną grupę, do której bycia członkiem na dodatek aspiruje. To wynika z faktu, iż jest to zwykle grupa najbardziej znana, popularna nawet, kiedy otoczenie się jej boi. Wiele osób pragnie by wyróżnionym, doświadczyć łask takiej grupy i jest w stanie zrobić wszystko, by tylko zyskać ich aprobatę.

W takiej właśnie sytuacji jest bohaterka książki pt. „Nie pękaj! Bądź sobą! Powiedz STOP presji rówieśników”. W opublikowanej nakładem wydawnictwa Jedność książce, kolejnej już z serii #S.O.S, możemy przekonać się jaki jest mechanizm oddziaływania grupy na jednostkę, a także, jakie może mieć to konsekwencje. Opowiedzianej historii towarzyszy komentarz adresowany do rodziców/opiekunów dziecka, zawierający wskazówki, jak w takiej sytuacji postąpić. Z uwagi na fakt, iż z presją rówieśniczą możemy mieć do czynienia na każdym etapie nauczania, warto po książkę sięgnąć chociażby po to, by przekonać się – z perspektywy rodzica – jak ważne jest zbudowanie klimatu zaufania w kontaktach z dzieckiem tak, by mogło zwrócić się do nas o pomoc. Warto także książkę podsunąć dziecku, nawet jeśli nie obserwujemy nic niepokojącego – niech stanie się ona bodźcem do rozmowy z dzieckiem. Pozycję tę mogą również wykorzystać nauczyciele i pedagodzy, czy to konstruując schemat zajęć czy też po to, by zachować czujność w swojej pracy i w porę reagować.

Bohaterka książki, uczennica szóstej klasy, nie należy ani do tych najbardziej zdolnych uczniów, ani do najbardziej popularnych, ani do sportowców. Sama siebie postrzega raczej w kategoriach „całej reszty”, a choć ma kilka koleżanek, to jednak w głębi serca pragnie należeć do grupy popularnych, Dlatego też, kiedy pewnego dnia proszą, by do nich dołączyła, dziewczynka traci czujność i z chęcią się zgadza, mimo iż oznacza to oddalenie się od dotychczasowego towarzystwa. Nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, jak daleko idące będzie miało to konsekwencje. Dziewczynka, mimo iż cieszy się z przynależności do nowej grupy, to coraz częściej doświadcza dyskomfortu związanego z pewnym rodzajem jej testowania. Mimo to, by nie stracić aprobaty nowych koleżanek, robi rzeczy, które są niezgodne z jej wartościami, z tym, jak została wychowana. Decyduje się nawet na rozpuszczenie plotek o nowej uczennicy, mimo iż zupełnie jej nie zna. Dopiero kiedy Gosia, bo tak ma na imię nowa dziewczynka, trafia do szpitala po tym, jak próbowała zrobić sobie krzywdę, nasza bohaterka zdaje sobie sprawę, jak daleko się posunęła i jak bardzo skrzywdziła Gosię. Pragnie zatem opuścić toksyczną grupę, ale nie jest to takie łatwe…

Jak zakończy się ta historia? Przekonamy się o tym sięgając po książkę o silnych cechach biblioterapeutycznych, która pomóc może w rozmowach z dziećmi, kształtowaniu ich postaw, również tych, wobec presji rówieśniczej. To niezwykle cenny poradnik szczególnie w czasach, kiedy dorastanie jest wyjątkowo trudne, a zaniedbane dzieci często rekompensują sobie niezaspokojone potrzeby w inny sposób., Niestety często krzywdząc innych. Dzięki lekturze tej książki jest szansa, by powiedzieć STOP takim praktykom – będzie to bowiem możliwe tylko poprzez edukację emocjonalną, zarówno dzieci, jak i rodziców.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz