piątek, 11 marca 2022

dr Dawn Huebner "Stało się coś złego. Jak sobie radzić ze złymi wiadomościami"

Tytuł: Stało się coś złego. Jak sobie radzić ze złymi wiadomościami
Autor: dr Dawn Huebner
Wydawnictwo: Czarna Owca


Wydarzenia rozgrywające się po wschodniej stronie granicy, dramat tysięcy ludzi obserwuje każdy, niezależnie od wieku. Nawet małe dzieci, które nie znają jeszcze znaczenia takich słów, jak: wojna czy cierpienie, doskonale wyczuwają nastroje ich otaczające, słyszą urywki informacji, których nie są w stanie przeanalizować, ale wyczuwają ich nacechowanie. Dlatego też zarówno wojna, jak i inne wydarzenia o negatywnym zabarwieniu to tematy, które nie powinny być tematami tabu. Gorzej bowiem, kiedy dziecko czuje, że coś złego się dzieje, ale nie wie o co chodzi. Traci wówczas poczucie bezpieczeństwa, może nawet poczuwać się do winy za zdenerwowanie rodziców czy inne problemy, z którymi boryka się jego otoczenie.

Jak jednak rozmawiać z dziećmi o wojnie, o przemocy czy o śmierci? Na rynku znajdziemy kilka pozycji poruszających temat przekazywania dzieciom takich informacji, jednak każda z nich dotyczy tylko wąskiego zakresu tematycznego. Dlatego też nowa pozycja Wydawnictwa Czarna Owca jest szczególnie cenna, bowiem omawia temat negatywnych wydarzeń w taki sposób, że można wykorzystać ją w niezliczonej ilości sytuacji. Książka „Stało się coś złego. Jak sobie radzić ze złymi wiadomościami”, autorstwa dr Dawn Huebner, to pozycja idealna dla dzieci w wieku od sześciu do dwunastu lat (a nawet nieco starszych) i ich rodziców oraz opiekunów, a także nauczycieli, którzy pewne tematy mogą poruszać w ramach zajęć szkolnych.

Nietypowa formuła książki pozwala na rozmowę z dziećmi na wiele różnych tematów – począwszy od kłótni w rodzinie czy pomiędzy kolegami ze szkoły, poprzez lokalne wydarzenia, aż po przekazywane przez media informacje o wojnach czy katastrofach naturalnych. Wydarzenia te nie są w książce nazwane – to stało się po prostu „coś złego” – stąd uniwersalny charakter publikacji. Dzięki temu również to rodzic czy opiekun decyduje, jakie informacje staną się bodźcem do rozmowy, jakie tematy chce poruszyć. Mimo iż książka może być lekturą, po którą dziecko sięgnie samodzielnie to lepiej, by czytało ją przy udziale dorosłego. Towarzyszyć jej powinna bowiem pewna analiza oraz refleksja, a każdy etap rozmowy i reakcji wymaga szczególnej uważności. Ponadto książka dostarcza pewnych wskazówek postępowania, narzędzi, które pozwolą poradzić sobie z przyswojeniem tematu.

Warto wszystkie podsunięte przez autorkę narzędzia przećwiczyć, sięgając m.in. po techniki „Bezpieczeństwo” czy „Więź”, wyciszające umysł i pozwalające upewnić się, że wszystko jest w porządku. Dziecko może też rysować lub dorysowywać pewne elementy, podążając za wskazówkami, zaś same ilustracje pozwalają bez trudu zorientować się co do przekazu, jaki niesie za sobą treść co jest szczególnie przydatne w przypadku mniejszych dzieci.

Ta niezwykła koncepcja książki sprawia, że nie tylko zaciekawia ona swoją treścią, ale pozwala dopasować tę treść do tematu, który chcemy z dzieckiem poruszyć. Pomaga rodzicom i opiekunom w odbyciu wielu trudnych rozmów, zwiększa bezpieczeństwo i pewność siebie dzieci, ale również daje im poczucie sprawstwa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz