wtorek, 23 maja 2023

Urszula Sołtys-Para "Dziecko wysoko wrażliwe"

Tytuł: Dziecko wysoko wrażliwe
Autor: Urszula Sołtys-Para
Wydawnictwo: Sensus


Coraz częściej można spotkać się z określeniem dziecko wysoko wrażliwe, zaś według badań, takie dzieci stanowią aż 15-20% populacji. Dzieciom tym przypisuje się różne cechy, kojarzone są z introwertyzmem, z niechęcią do próbowania nowych rzeczy, z wybiórczością pokarmową, lękliwością. Termin dziecko wysoko wrażliwe wprowadziła profesor Elaine Aron, a od tego czasu oraz więcej osób tę wysoką wrażliwość u siebie zauważa.

Jak jednak pomóc dziecku wysoko wrażliwemu? Jak je wspierać i czego wysoko wrażliwe dzieci potrzebują? Przekonamy się o tym dzięki książce pt. „Dziecko wysoko wrażliwe. Jak je mądrze wychować i wspierać”, autorstwa Urszuli Sołtys-Pary. Ten poradnik dla rodziców dzieci wysoko wrażliwych, opublikowany nakładem wydawnictwa Sensus, to wyjątkowa propozycja, która pomóc może zarówno dzieciom, jak i rodzicom poczuć się pewniej, lepiej rozumieć pewne sytuacje, zdarzenia, podejmować decyzje czy funkcjonować w zmieniającym się otoczeniu. Dzieci wysoko wrażliwe mogą mieć bowiem trudności z podejmowaniem decyzji, cechują się nieustannym rozmyślaniem nad różnymi opcjami, powoli przyzwyczajają się do nowych osób i sytuacji w otoczeniu. Zresztą to otoczenie dużo silniej odbierają i silniej niż rówieśnicy reagują na bodźce oraz zachowania pozytywne i negatywne. Dzieci wysoko wrażliwe są też bardziej wyczulone na bodźce fizyczne docierające z otaczającego ich  świata. Mimo tego wysoka wrażliwość powinna być traktowana jako zaleta, ale żeby tak faktycznie było, żeby dziecko nie wycofywało się, nie odczuwało dyskomfortu, warto pracować z nim każdego dnia nad drobnymi z pozoru kwestiami.

Dzięki książce nie tylko zrozumiemy czym jest wysoka wrażliwość, ale przede wszystkim dowiemy się, jak z takim dzieckiem pracować, jak je mądrze wychowywać, jak pomoc zarówno jemu, jak i sobie, szczególnie kiedy również jesteśmy wysoko wrażliwi. Podział na wspomniane dwie części sprawia, że warto książkę przeczytać rozdział po rozdziale i ewentualnie później, kolejny raz po nią sięgając, skupić się wówczas na części drugiej, bardziej praktycznej. W części pierwszej przeczytamy zatem o tym czym jest (a czym nie jest) wysoka wrażliwość, dowiemy się jakie są cztery aspekty wysokiej wrażliwości i co one oznaczają. Poznamy ponadto obszary, w których ponadprzeciętna wrażliwość dzieci może się przejawiać oraz przekonamy się co wspólnego z wysoką wrażliwością ma temperament (i czy w ogóle ma).

Część druga koncentruje się na metodach, narzędziach służących temu, by pomóc dziecku radzić sobie z pewnymi ograniczeniami funkcjonowania, pokonywać przeszkody, podejmować nowe wyzwania. Przeczytamy tu o pomocnych rytuałach, o otwartości na zmiany, o dbałości o dobrostan wewnętrzny i o slow life. Poznamy również pewne kwestie związane z treningiem społecznym i relacjami rówieśniczymi, dowiemy się, jak pomóc dziecku przetrwać szkołę, a także … czego możemy nauczyć się od naszego wysoko wrażliwego dziecka.

Lektura książki i wprowadzenie sugestii autorki, zwrócenie uwagi na pewne ważna elementy naszej codzienności i niewielka nawet modyfikacja zachowania czy sposobu codziennego funkcjonowania może przynieść odczuwaną poprawę i sprawić, że nasze dziecko stanie się pewniejsze siebie i rozkwitnie.

2 komentarze: