sobota, 23 lutego 2019

Robert I.Sutton „Dobry szef, zły szef”

Tytuł: Dobry szef, zły szef
Autor: Robert I.Sutton 
Wydawnictwo: MT Biznes 


Uważasz, że twój zwierzchnik jest głupi? A może sam jesteś głupim szefem? Niezależnie od tego, jak bardzo zbulwersowały cię te pytania, wcale nie są one bezzasadne. Powszechność głupich zwierzchników potwierdzają badania, z których między innymi wynika, że ponad siedemdziesiąt procent Amerykanów była dręczona w pracy. Przez Polskę również przelewa się fala mobbingu, której skutki (poza wiadomymi, jeśli chodzi o ofiarę mobbingu), dotykają również pracownika. Zwolnione tempo pracy, umyślne popełnianie przez pracownika błędów, zwolnienia lekarskie – to tylko niektóre z efektów posiadania znęcającego się / niekompetentnego / głupiego (niepotrzebne skreślić) szefa. 

Jaki zatem szef powinien być i kiedy możemy stwierdzić, że jest „dobry”? Z jakich przykładów czerpać inspirację? Przekonamy się o tym, sięgając po opublikowaną nakładem Wydawnictwa MT Biznes książkę pt. „Dobry szef, zły szef”. Autor, Robert I Sutton, profesor teorii i techniki zarządzania na Uniwersytecie Stanforda, przedstawił nam obszerny raport na temat tego, co robią najlepsi szefowie, w jaki sposób postępują z pracownikami, podejmują decyzję dotyczące firmy. Jak sam wskazuje: „do napisania (książki) skłonili mnie durnie w różnych miejscach pracy, ponieważ zetknąłem się z wieloma osobami, które ze wszystkich sił pragnęły być mądrymi szefami i marzyły, by dla takich szefów pracować”. Książka stanowi zatem źródło inspiracji dla wszystkich szefów, my mogli oni doskonalić swoje kompetencje, rozwijać się, albo (odkrywając w sobie przywołanego „durnia”) zupełnie zmienić styl zarządzania. 

Książka Suttona pokazuje, w jaki sposób postępują ci najlepsi z szefów, zaś autor opiera swoje wnioski oraz rady na tym, czego dowiedział się z licznych opracowań naukowych oraz rozmów z szefami w różnych miejscach pracy. Autor koncentruje się na różnicach istniejących pomiędzy najlepszymi a najgorszymi zwierzchnikami, zestawiając zachowania szefów na następujących polach działania: obejmowanie kierownictwa, podejmowanie mądrych decyzji, potwierdzanie słów czynami i wykonywanie „brudnej roboty”. Pokazanie tych lepszych i tych gorszych działań, pozwala szefom na wyciągnięcie wniosków z lektury i uniknięcie wielu błędów. Sutton nie obiecuje, że droga do bycia lepszym szefem będzie łatwa i że lektura książki wystarczy, by się zmienić. Stanowić może jednak inspirację, bodziec do zmiany, a już wkrótce zauważymy rezultaty (również finansowe) tej metamorfozy. 

Książka składa się z trzech części: wprowadzającej nas w temat, pokazującej, jak daną kwestię załatwiają najlepsi szefowie oraz podsumowującej. W pierwszej przekonamy się, że sukces lub porażka szefa uzależnione są od tego, w jaki sposób steruje on problematycznymi relacjami międzyludzkimi. Autor przytacza też badania dowodzące, jak ważna jest rola szefa (dobrego!) oraz omawia pięć zasad przestrzeganych przez najlepszych szefów, które to zasady stanowią podstawę skutecznego działania. 

Cześć druga koncentruje się na działaniach najlepszych szefów, tj. podejmowanie działań, które potęgują wrażenie, że sprawują oni władzę (jak twierdzi autor, potęgując iluzję sprawowanej kontroli, szefowie rzeczywiście zwiększają kontrolę), zdecydowanie (energiczne podejmowanie decyzji umacnia władze) czy branie winy na siebie i ponoszenie konsekwencji. To tylko kilka z wielu kwestii poruszonych w kolejnych rozdziałach tej części, które uświadamiają nam liczne różnice w postępowaniu dobrych i złych szefów. 

Część trzecia podkreśla, że historie przytoczone w książce mają wskazać nam różnice pomiędzy najlepszymi a najgorszymi szefami. I choć – jak zaznacza autor –„nie ma jednej czarodziejskiej lub prostej definicji wspaniałego szefa”, to jednak z tych porównań taka sylwetka się wyłania. Po skończonej lekturze warto jeszcze przez chwile pochylić się nad epilogiem książki, bowiem Sutton omawia dziesięć kwestii, które zaintrygowały go podczas zgłębiania tematu, zaś zagadnienia te mogą być wskazówką również dla nas. Tym samym zawartość merytoryczna książki, w połączeniu z jej praktycznym wymiarem sprawiają, że po książkę „Dobry szef, zły szef”, powinien sięgnąć każdy, kto kieruje pracownikami, a także te osoby, które pragną wspinać się po drabinie kariery i w przyszłości zarządzać pracownikami.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza