wtorek, 20 października 2020

dr Emily Nagoski, Amelia Nagoski "Wypalenie. Jak wyrwać się z błędnego koła stresu"

Tytuł: Wypalenie. Jak wyrwać się z błędnego koła stresu 
Autor: dr Emily Nagoski, Amelia Nagoski 
Wydawnictwo: Czarna Owca 


Każdego poranka wstajesz coraz bardziej zmęczona? Dopada cię chroniczne zniechęcenie? Zmuszasz się, żeby wyjść do pracy, a każdy dzień tam staje się dla ciebie prawdziwym koszmarem? Masz coraz większe problemy ze zdrowiem, nie potrafisz już opanować zdenerwowania i irytacji? Popełniasz coraz więcej błędów? Twoja postawa negatywnie wpływa na twoich bliskich? Codzienny stresy, brak odpoczynku i pasji, która stałaby się twoją odskocznią, utożsamianie się z twoim zajęciem, mogą doprowadzić cię do wypalenia. I to nie tylko zawodowego, ale życiowego, które sprawia, że zaczynasz widzieć we wszystkim sens. 

Jak zatem funkcjonować w świecie, który wywiera na ciebie nieustannie presje? Jak żyć, kiedy rośnie presja bycia idealnym? Kiedy z każdego zdjęcia spogląda na ciebie lepsza wersja ciebie i twojego życia, bezlitośnie kpiąc z twoich ułomności? Kiedy wszyscy wmawiają ci, że powinnaś być inna niż jesteś? Kiedy twoja praca daleko jest od tej wymarzonej, a każdy dzień w niej spędzony jest dla ciebie dniem straconym? O tym, jak w stosunkowo łatwy sposób dokonać małej rewolucji w swoim życiu i zmienić je na lepsze przeczytamy w książce, pt. „Jak wyrwać się z błędnego koła stresu”, która powinna trafić do każdej osoby, która nie jest zadowolona ze swojej codzienności. Autorzy: dr Emily Nagoski oraz Amelia Nagoski, w opublikowanym nakładem Wydawnictwa Czarna Owca poradniku, dzielą się z nami prostą receptą na szczęśliwe życie. Mimo iż teoretycznie książka adresowana jest do kobiet, to również presję tę coraz częściej odczuwają także mężczyźni, więc i oni mogą sięgnąć po lekturę, odpowiednio dostosowując do siebie podane treści. 

Książka składa się z trzech rozdziałów, a idea, która jej przyświeca zwraca nam uwagę na fakt, iż problemem w codziennym funkcjonowaniu nie jest to, że za mało się staramy. Co więcej, autorzy są świadomi, że kobiety gotowe są spróbować wszystkiego, by żyło im się lepiej i najczęściej wszystkiego próbują, poczynając od zdrowego jedzenia po medytacje czy kolejny kurs podwyższający nasze kwalifikacje. Dlaczego zatem nie udaje się zmienić swojego życia, mimo tych wszystkich starań? Może właśnie dlatego, że te wszystkie światłe rady nie sprawdzają się w codziennym życiu, a właściwie zwyczajnym życiu, jakie większość z nas prowadzi. To, co dobre jest dla celebrytów nie sprawdza się w szarej rzeczywistości, warto zatem zmodyfikować nieco swoją strategię działania. 

Właśnie dlatego książka ta jest inna niż dotychczasowe publikacje dotyczące tematyki wypalenia – zamiast rad dla wybranych osób, często wykraczających poza nasze możliwości, również te finansowe, podaje gotowe pomysły na to, jak troszczyć się o siebie każdego dnia, jak pokonywać przeszkody, stojące nam na drodze do satysfakcjonującej codzienności. Niecodzienny (i intrygujący) jest natomiast układ książki oraz sposób prezentacji treści. Dzięki temu czujemy jednak bliskość z bohaterką, która staje się dla nas niejako przewodnikiem po temacie, w drodze ku lepszemu życiu. 

W pierwszym rozdziale zatem na takich elementach, jak: cykl reakcji stresowej, „kontrolka”, czyli mechanizm reakcji mózgu kontrolujący uczucie frustracji oraz sens życia. Rozmowa z Julie, przyjaciółką jednej z autorek, stała się bodźcem do rozważań dotyczących stresu oraz wniosków, że radzenie sobie ze stresem jest procesem niezależnym od radzenia sobie ze sprawami ten stres wywołującymi. Dlatego poznamy różnicę pomiędzy stresem, a stresorami, a omawiając cykl reakcji stresowej przekonamy się, że możemy nie przejść go do końca, z różnych powodów możemy utknąć – autorki jednak podają nam rękę również i w tej sytuacji, pokazując różne metody przejścia cyklu do końca. Jest to potrzebne nie tylko wówczas, kiedy jesteś tzw. istotą dającą, choć wówczas sytuacja staje się skomplikowana, bowiem tkwi w tobie przekonanie, że jesteś coś winna otoczeniu, że jeśli nie jesteś idealna, to poniosłaś porażkę. 

Część druga książki pomaga nam zidentyfikować prawdziwego wroga, z którym będziemy musiały walczyć, zmieniając niekiedy zupełnie sposób myślenia na temat swój i swojej roli w społeczeństwie, zaś rozdział trzeci pokazuje, jakie nawyki warto wdrożyć w walce z wypaleniem, poczynając od tworzenia dobrych więzi a kończąc na lepszym poznaniu siebie i … swojej wariatki. Rozdziały zawierają również karty pracy i ćwiczenia które pomagają nam we wzrastaniu, przeprowadzają nas przez proces, jakim jest całkowita zmiana podejścia do siebie, świata i swojej roli w nim. 

Liczne nawiązania do filmów i ich bohaterów, posługiwanie się przykładami, a także spora doza humoru i dystans, z którym napisana jest książka, czynią z niej nie tylko zajmującą lekturę, ale i zbiór wiedzy, którą od razu warto wcielić w życie. Tylko wówczas bowiem dokona się prawdziwa zmiana, kiedy porzucimy stereotypy, kiedy zdejmiemy maskę siłaczki i wyjdziemy z roli kobiety, która jest gotowa poświęcać się wszystkim, tylko nie sobie. Bo to o siebie powinnyśmy zadbać w pierwszej kolejności! 

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza