czwartek, 18 marca 2021

Renata Pasymowska "Moi przyjaciele z Literkowa w domu. Podręcznik do programu nauczania ortografii w klasach I do III. Klasa I”



Tytuł: Moi przyjaciele z Literkowa w domu. Podręcznik do programu nauczania ortografii w klasach I do III. Klasa I
Autor: Renata Pasymowska
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS




„U” czy „ó”, „rz”, a może „ż”? „Może” czy „morze”? Język polski pełen jest pułapek, a siejąc rzeżuchę czy wybierając pomiędzy Grzegrzółką – nazwiskiem, a gżegżułką – kukułką możemy nieźle się spocić. Istnieje jednak sposób, by te wszystkie reguły, a nawet wyjątki, przestały nam być straszne. Wystarczy nabrać do nich dystansu, a wówczas z takim ó czy u możemy przeżyć niezapomnianą przygodę.

Wiedzą o tym doskonale ci, którzy mieli okazję odwiedzić Literkowo i spotkać się z przyjaciółmi. Wspomniane Literkowo to miasteczko, w którym mieszkają literki – nam szczególnie bliskie staną się następujące litery i dwuznaki: „ó”, „u”, „ż”, „rz”, „h”, „ch” oraz „sz”, reprezentowane przez wesoła gromadkę o odpowiadających im imionach: Próżniak, Otwartuś, Żartuś, Porządniś, Hałasuś, Cichuś, a także Wyjątkuś. Każdy z nich obdarzony jest wyjątkowym zestawem cech charakteru, a także zainteresowaniami, zaś dzięki tym postaciom nauka ortografii staje się banalna.

Do tego niezwykłego miasteczka zabiera nas Renata Pasymowska, która stworzyła specjalny program nauczania ortografii, przenosząc ją na … deski teatru. Książka pt. „Moi przyjaciele z Literkowa w domu”, to podręcznik do stworzonego przez autorkę programu. Opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS pozycja stanowi dokładny opis programu, jego założeń i efektów, a także zbiór gotowych historii z literkami (szczególnie tymi problematycznymi) w rolach głównych.

Program stworzony przez Pasymowską adresowany jest do dzieci w wieku wczesnoszkolnym, potrzebujących wsparcia w poprawnym pisaniu, a także w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym i społecznym. W swoich założeniach autorka opierała się na trójpodmiotowości: uczeń – szkoła – dom, a program zarówno zachęca do samodzielności i samokontroli, jak i pobudza ekspresję teatralną, badawczą i twórczą. Dzięki domowym zabawom teatralnym (książka zawiera scenariusz krótkich przedstawień) dziecko ma szansę sprawdzić się w nowej dla niego roli i odnaleźć w niej przyjemność, jednocześnie doskonale się bawiąc.

Wypełnione literami Literkowo, z domami i całą infrastrukturą inspiruje, ale do siebie przekonują dopiero cztery litery i trzy dwuznaki, przedstawione w postaci przyjemnych maskotek, które pośredniczą w realizacji programu. Te trójwymiarowe obrazy liter i dwuznaków stymulują i wspierają dziecięcą kreatywność, pozwalają otworzyć się na świat i nowe doznania, zachęcają do obalenia stereotypów. Bohaterowie z Literkowa są kolorowi, bowiem autorka dodatkowo nawiązuje do metody „Kolorowa ortografia” – barwy są ściśle powiązane z charakterem i zachowaniem każdego z bohaterów i są powiązane z percepcją wzrokową.

Istotny jest to, iż program obejmuje środowisko domowe, co pozwala utrzymać ciągłość nauki i wielopłaszczyznowe wsparcie. Dodatkowo różnorodność form pracy, założonej przez program pozwala utrwalać zdobytą wiedzę i sprawia, że każde dziecko znajdzie tu ćwiczenia i zadania, które szczególnie będą mu bliskie. Będziemy bawić się w czytanie, pisanie, wykonywać domową gazetkę, a to tylko kilka przykładów proponowanych aktywności.

Program jest innowacyjną formą nauki ortografii, a przy tym mocno angażuje dzieci, zapraszając je do świata liter, w tym tych, które dotąd były problemem. Jestem przekonana, że wdrożenie tego programu, niezależnie od tego, czy będzie wykorzystany w szkole czy w domu, znacząco poprawi znajomość ortografii, ale również rozszerzy zasób słownictwa, wpłynie na samoocenę dziecka, pozwoli przełamać bariery przed wypowiadaniem się publicznie czy odgrywaniem ról.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz